fredag 14. desember 2007

Ukens anbefaling, uke 50 - Otherland kvadrologien

Det er ikke alltid like morsomt å dra hjem til jul. Ingen du kjenner er hjemme, været suger, du er småforkjøla, du vet at du bare får sokker og underbukser, og fossilene tar kun inn NRK1.


Med denne serien, Otherland av Tad Williams, trenger du ikke bekymre deg for å slippe opp for lesestoff på en tid. Historien er egentlig kjip standard fantasy dusinvare. Men dette er ikke fantasy! :D


Dette handler om det skumle verdensomspennende internettet i framtida. Vi har nå ikke bare audio og video - men en god del av de andre 4 sansene også. (Ja vi har faktisk 6 sanser, tell med meg: syn - 1; hørsel - 2; smak - 3; lukt - 4; følelse - 5; og balanse - 6. Så når noen hevder at de har en sjette sans så er det faktisk ikke spesielt :P).


Skal ikke røpe så mye mer enn at våre protagonister på forskjellige måter havner i et system av utrolig realistiske virtuelle verdener. Min favoritt er kjøkkenverdenen, hvor man risikerer å bli fanget av ville fyrstikkindianere.

Det er som sagt fire bøker (gjett om jeg var småirritert (selv om det er en veldig god serie) da jeg kom til slutten av nummer tre og fant ut at jeg måtte vente, kjøpe og lese enda en bok), og rekkefølgen er som følger:
  • City of Golden Light
  • River of Blue Fire
  • Mountain of Black Glass
  • Sea of Silver Light

Så: spennende, godt skrevet, lang, underholdende. Perfekt for en lang kjedelig jul. Løp og kjøp!




PS. Jeg anbefaler ikke noe annet av Tad Williams, det jeg har lest har vært heller lunkne saker. DS.

Ingen kommentarer: