mandag 6. april 2009

Bærbar Ubuntu

Jeg har brukt XP og andre Windowsversjoner i årevis. Jeg er fortrolig med dem og kjenner XP ganske godt. Men jeg har lenge hatt veldig lyst til å sjekke ut Linux nærmere.

Inntil i går kjørte jeg dobbelt opp på den stasjonære maskina, men det har sine ulemper. Noen ting må jeg inn i XP for å gjøre, mens Linuxen ikke har noe som på samme måte gjør at jeg må logge meg inn der.

Ett alternativ er, på litt sikt, å kutte ut XP. Da må jeg flytte alt over på Linux. Alternativ to er å installere Portable Ubuntu.

Med Portable Ubuntu får du Linux OSet i Windows! En gylden sjanse til å bli bedre kjent med hvordan Linux generelt, og Ubuntu spesielt - virker. Og du kan installere det på en minnepinne og kjøre det fra stort sett alle Windowsmaskiner. Hvilket betyr at du alltid har med deg favorittprogrammer, bokmerker, dokumenter, ++!

Selve installasjonen er enkel: hent fila, dobbelklikk på ikonet og velg hvor du skal legge programmet. Så bruker den ganske lang tid på å pakke ut. Når det er gjort dobbelklikker du run_portable_ubuntu og presto! der dukker Ubuntuverktøylinja opp!

Portable Ubuntu kan lastes ned her.

[via]
---

Ingen kommentarer: